Tiden kan få springa...

Det är fredag och jag är helt slut på. Idag har jag åkt ner till Dorotea för att besöka barnmorskan Börje som fanns på plats. Eftersom att Lina mina odinarie barnmorska i åsele har semester (vilket jag unnar henne) så får jag gå till Börje istället, vilket visade sig vara en jätte fin och rar man.
Det är konstigt det där, att man som kvinna tycker att det känns konstigt när en man börjar prata om sex, barn, mens, spermier, förökning mm. Det faller sig så mycket bättre in när en kvinna sitter och berättar om vägen till förlossningen och vad man ska tänka på med mera, men det tycker jag.
 
den som väntar på något gott.....
Allt var bra med bebis i magen idag 20/7, jag följer min kurva utomordentligt och jag har en "vanlig" gravidmage, påstår dom/han. Hjärtljuden är ca: 148 slag, och det är helt fantastiskt att jag får uppleva det här, för det känns faktiskt väldigt gott i en "mammas" hjärta när man får veta att allting är bra och att bebisen har det skönt där inne, det vore jobbigt att behöva gå och ha skuldkänslor över något, vilket jag har haft nog och tänker leva med dagen och bara längta tills vi får vårt tillskott och bildar vår egen familj. Det kommer bli en tuff tid framöver, men jag längtar nästan, det är en bit kvar att gå i graviditeten men ändå känner jag mig som världens klumpigaste och jag har ingen ork till något alls. Jag måste börja lära mig att det är inte bara mig själv jag ska tänka på utan det är ju faktiskt en till som vill bestämma hur jag/vi ska må och det måste jag acceptera, fast det är väldigt svårt att låta bli tunga lyft, och alla bananlådor som måste flyttas på.
Jag har gått i 29 veckor nu, och har lite drygt 11 veckor kvar till BF, det känns helt otoligt. Bebisen är stor nu och börjar ta sin lilla plats i magen, idag hade bebisen bestämt sig för att ligga med huvudet neråt, (inte fixerat) men neråt, och det känns faktiskt, för nu kan jag börja få endel obekväma slag, men det tål jag.
 
 
 
V.29
Från denna graviditetsvecka erbjuder MVC ofta kontroller varannan vecka. Förmodligen känns det nu som om alla organ trängs undan av magen och barnet. När du börjar närma dig slutet av din graviditet känns benen ofta tunga och trötta. Räkna med att du behöver extra mycket vila. Trycket på venerna som leder blodet från benen tillbaka till hjärtat kan ibland bli för hårt, och det kan leda till åderbråck. Många kvinnor börjar nu fundera på den förestående förlossningen. Skriv gärna ned dina tankar om att vänta och föda barn. Det är ett bra sätt att bearbeta det du har framför dig.

Barnets vikt är ca 1,4 kg och längden runt 26 cm från huvud till stjärt. Det fortsätter att lägga på hullet, samtidigt som hjärnan och de inre organen växer till sig. Nu finns det inte plats för akrobatik konster i livmodern längre, men barnet kan fortfarande sträcka ut sig och sparka. Barnets huvud står i proportion till den övriga kroppen. Hjärnan växer mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt. Vindlingarna som är karakteristiska för hjärnans utseende, blir allt fler eftersom den blir snabbare och kraftfullare samt förbindelserna mellan nervcellerna ökar. Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur. I ögonhålorna rör sig ögonen och barnet börjar bli känsligt för ljus, ljud, smaker och lukter. Det kan också skilja på naturligt och artificiellt ljus genom livmoderväggen.
 
 
Jag har en ultraljudsbild, men vet inte om jag vill lägga upp den riktigt. Den känns för speciell för att visa allihopa. Det kan låta löjligt, för det är ju bara ett kort, men jag väljer ändå att avstå. Mitt/vårt barn är ändå vårt. Jag visar dom närmsta!
 
Våra egna misstankar är
Evelina: Pojke
Joakim: Flicka
- det återstår att se, joakim brukar oftast ha rätt.
 
 
____________________________________________
 
Nu tänkte jag sluta skriva och vila mina ögon från försäkringskassan.se ett tag.
 
Hoppas ni har det bra
 
2009-11-27 - 2010-04-21 all kärlek till dig!
!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Evelina Hellström

Det bästa som hände mig i livet var när min son föddes den 17 oktober 2012.

RSS 2.0