Det blir aldrig som man tänkt sig...

Just precis som rubriken lyder, det blir aldrig som man tänkt sig! 
 
När man väntade sitt första barn visste man egentligen inte mycket, man trodde att när man väl fått börja vara mammaledig skulle man hinna med saker man aldrig annars hade tid med.
Så var inte fallet.
Att vara mamma på heltid kräver hel del jobb och väldigt mkt tålamod och för att inte tala om full kontroll hela tiden, speciellt när barnet blir lite äldre och prövar sig fram och pröva nya utmaningar, det kan gå så tokigt ibland, och det vill man ju inte, du får inte en minsta sekund slappna av. 
 
Min tanke när jag fixk barn var att hinna vara i Åsele, träffa familj och vänner, hinna umgås och planera tider för att träffas och hitta på något. 
Det kan jag säga är helt kört idag. Som mamma har jag/mitt barn tider och rutiner tt följa, rutiner och måltider som ska annordnas varje dag, så är det bara, och ibland kan det gå mig själv på nerverna att man inte kan göra det eller det just då för att L ska sova eller så, men det finns inget bättre än rutiner och det måste och ska man verkligen följa, om man vill få en "normal" vardag. 
 
Det är då viktigt att man har förstående kompisar/familj tycker jag, som förstår och kanske kan flexa och erbjuda mig bestämma när man ska träffas, vilken tid, var och hur? . Visst allt går att ordna, sova i vagnen i bilen diffa en timme eller två på måltider, men i långa loppet är det inte bra, om man gör det var och varannan dag, det tycker då inte jag iallafall, men det är min åsikt och jag talar för mig och mitt barn och våra rutiner i vår familj. 
 
Lukas är en duktig gosse som står på stadiga ben som bara älskar att äta, ibland vet jag inte om det finns stopp i honom riktigt. 
 
vi började ju tidigt med Lukas "smakportioner" , smakportionerna som bara skulle vara någon sked lite då och då kunde bli en hel måltid ibland, och han hade Inge större besvär med det. 
Så idag är han 10 månader gammal och äter nästan all mat vi äter, självklart får han sina portioner utan vitlök, lök, peppar salt mm. 
Burkmat ger vi nästan aldrig nu. Jag kan köpa någon burk för att ha UTIFALL att, och det blir ju inte dåligt så länge man inte öppnar den. Däremot kan jag köpa mellanmål, och sånt där till honom, tyckder att burkarna och påsarna är jätte effektiva, till just mellis och så. 
 
..................................................
 
hela veckan har jag och Lukas varit i Åsele och mormor och morfar, och vi har alltid så mysigt och trevligt. Mormor och Morfar ställer upp så mkt. Ibland kan jag förstå när dom säger att "det här är livets efterrätt" . 
 
Jag har egentligen inte hunnit med något, har träffat gudmor Terese i kanske 3h totalt, vad vet jag, och Marina och jag åkte barnfria till Övik för att shoppa lite. Det är det jag hunnit, sen har vi bara mått bra och gosat på movägen. I fredags åkte vi till vackra Lövnäs, där vi åt surströmming, fiskade, åkte båt mm. 
Tiden går så snabbt bara. 
 
Har hunnit boka in säkert 3-4 träffar med några kompisar och inte hunnit med en enda. Skit tråkigt, det är absolut inte såhär det ska vara, det säger jag inte, men det är svårt att hinna räcka till åt alla. När man åker till Åsele är det ju mest för att träffa sin familj och låta dom vara med ditt barnbarn. 
 
.......................
 
 
snart är det älgjakt, och då åker vi hem igen. Känns super bra, jag längtar så till Jakten. 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Evelina Hellström

Det bästa som hände mig i livet var när min son föddes den 17 oktober 2012.

RSS 2.0